DSpace Repository

O PAPEL DO CENTRO DE APOIO PEDAGÓGICO - CAP/ES NO ENSINO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL NA REDE PÚBLICA DO ESTADO DO ESPÍRITO SANTO

Show simple item record

dc.contributor.author DUARTE, Chirley Batista Amaral
dc.date.accessioned 2019-05-27T16:35:57Z
dc.date.available 2019-05-27T16:35:57Z
dc.date.issued 2018-12-10
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/1324
dc.description.abstract This concepts about people with visual impairment, blindness and low vision, a brief history about special education in Brazil and explanations of the origin and structure of Braille. Based on the conceptualization, the Pedagogic Support Center of the State of Espírito Santo is presented, emphasizing the work that it does in the support to students with visual deficiency of the state public network. The relevance of the CAP / ES is justified in the results obtained in the interviews applied to teachers, students and family, showing the importance of the Center in the cognitive and social development of the visually impaired person. After analyzing the theoretical framework and the interviews carried out, it was verified that the pedagogical support of the CAP / ES is essential for the school development of its students, giving them opportunities and a sense of citizenship, thus being an indispensable tool for access to a quality and inclusive education. pt_BR
dc.description.sponsorship Traz conceitos sobre as pessoas com deficiência visual, cegueira e baixa visão, um breve histórico sobre a educação especial/inclusiva no Brasil e explicações da origem e estrutura do Braille. Com base na conceituação, é apresentado o Centro de Apoio Pedagógico do Estado do Espírito Santo, dando ênfase ao trabalho que faz no apoio aos alunos com deficiência visual da rede pública estadual. A relevância do CAP/ES é justificada nos resultados obtidos nas entrevistas aplicadas aos professores, alunos e familiares, mostrando a importância do Centro no desenvolvimento cognitivo e social da pessoa com deficiência visual. Após a análise do referencial teórico e das entrevistas realizadas, constatou-se que o apoio pedagógico do CAP/ES é primordial para o desenvolvimento escolar dos seus alunos, dando-lhes oportunidades e senso de cidadania, sendo assim uma ferramenta indispensável para o acesso à uma educação de qualidade e inclusiva. pt_BR
dc.subject Acessibilidade pt_BR
dc.subject deficiente visual pt_BR
dc.subject Pedagógico pt_BR
dc.subject Inclusão pt_BR
dc.title O PAPEL DO CENTRO DE APOIO PEDAGÓGICO - CAP/ES NO ENSINO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL NA REDE PÚBLICA DO ESTADO DO ESPÍRITO SANTO pt_BR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account