Abstract:
This article presents a proposal of classroom activity using as a pedagogical tool the RPG, also presenting its psychological implications, giving focus to the symbolic meaning that is experienced during the games of the game. Understanding the student as having a symbolic life in development and that can experience these symbolisms collectively, in school, where he spends much of his day, helping in his formation as a person. It seeks to introduce into the school environment a new modality of presentation of the formal contents and the work of transversal themes, which in their way contribute to a social formation of students.
Description:
Esse artigo apresenta uma proposta de atividade em sala de aula utilizando como ferramenta pedagógica o RPG, discutindo também suas implicações psicológicas, dando enfoque ao significado simbólico que é vivenciado durante as partidas do jogo. Compreende-se o aluno como tendo também uma vida simbólica em desenvolvimento e que pode vivenciar esses simbolismos de forma coletiva, na escola, onde passa grande parte de seu dia, ajudando em sua formação como pessoa. O artigo procura introduzir no ambiente escolar uma nova modalidade de apresentação dos conteúdos formais e também de abordar os temas transversais que contribuem enormemente para uma formação social dos alunos, utilizando um método lúdico e simbólico de suas vivências e que pode trazer bastantes resultado na esfera educacional e comportamental dos estudantes.