Abstract:
For the Ministry of Health (MS), health promotion is a community learning process to
improve the quality of life, and thus, provide favorable conditions among families, at
work, leisure and social support. The main objective of the study is to to know the
challenges that nurses encounter when promoting health in the FHS in some Health
Units in the municipality of Serra-ES. This is a descriptive research with a qualiquantitative focus, a semi-structured interview was conducted and the research
scenario was 25% of the 23 Family Health Units (FHU) in the municipality. To analyze the collected data, bardin's method was used, content enunciation analysis was used. The research showed that the main challenge in promoting health is related to people's lifestyle, highlighting inadequate nutrition because it generates serious health problems and is one of the reasons for generating care expenses of the SUS. It is perceived the execution of health promotion and education and it is necessary the collaboration of the population and health professionals, as well as the government. It is relevant that nurses explore other types of educational activities and in all environments, inside and outside health units.
Description:
Para o Ministério da Saúde (MS), a promoção da saúde é um processo de
aprendizagem à comunidade para melhorar a qualidade de vida, e assim, propiciar
condições favoráveis entre as famílias, no trabalho, no lazer e no suporte social. O
objetivo principal do estudo é conhecer os desafios que os Enfermeiros encontram ao promover a saúde na ESF em algumas Unidades de Saúde do município de Serra- ES. Trata-se de uma pesquisa descritiva com enfoque quali-quantitativo, foi realizado uma entrevista semi-estruturada e o cenário da pesquisa foi 25% das 23 Unidades de Saúde da Família (USF) do município. Para analisar os dados coletados utilizou - se o método de Bardin, a análise de enunciação de conteúdo. A pesquisa evidenciou que o principal desafio em promover a saúde está relacionada com o estilo de vida das pessoas, dando destaque para a alimentação inadequada por gerar graves problemas a saúde e ser um dos motivos de geração de gastos assistenciais do SUS. Percebe- se a execução da promoção e da educação em saúde, é necessário que haja a colaboração tanto da população e dos profissionais de saúde como também do governo. É relevante para o enfermeiro explorar outros tipos de atividades educativas, e em todos ambientes dentro e fora das unidades de saúde.