Abstract:
The aim of the present study is to analyze the possible psychological impacts on children and adolescents that can happen after undergoing a return process after they have been adopted. Since adoption is a means of inserting a child or adolescent who had to leave his or her family of origin for several reasons and was inserted in a new family environment. This new family that welcomes this individual will have the responsibility to safeguard one of the main rights contained in the status of children and adolescents, the family environment, but this insertion may not be successful. One reason for the return process to occur has as one of the many hypotheses the lack of compatibility between the adopted subject and the adopting family. This incompatibility can be generated by divergent aspects between the expected behavior and the actual behavior of the adoptee, among many other reasons that are possible for the child to be returned to the institution. A documentary analysis was carried out with children who went through this situation and professionals, in order to observe how experiences and the impacts that may have been caused by this, with an analysis of the data collected based on the psychoanalytic theory.
Description:
O objetivo do presente estudo é analisar os possíveis impactos psicológicos em crianças e adolescentes que podem acontecer após passarem por um processo de devolução depois de terem sido adotados. Sendo que a adoção é um meio de inserir uma criança ou adolescente que precisou deixar sua família de origem por diversas razões e foi inserida em um novo ambiente familiar. Essa nova família que acolhe esse indivíduo passa a ter a responsabilidade de resguardar um dos principais direitos contidos no estatuto da criança e do adolescente, o ambiente familiar, mas essa inserção pode não ser feito com êxito. Um motivo para que ocorra o processo de devolução possui como uma entre as muitas hipóteses a falta de compatibilidade entre o sujeito adotado e a família adotante. Essa incompatibilidade pode ser gerada por aspectos divergentes entre a expectativa de comportamento e comportamento real do adotado, entre muitos outros motivos que são possíveis que ocorram a devolução da criança a instituição. Foi feito uma análise documental com crianças que passaram por essa situação e profissionais, com intuito de observar como vivências e os impactos que podem ter sido causados por isso, sendo feito uma análise dos dados coletados com embasamento da teoria psicanalítica.