Abstract:
This research had as general objective to identify the quantity of articles produced about tennis in Physical Education classes at school and which are the main methods and strategies used by teachers to teach this sport. In view of this, we have outlined as specific objectives: to survey articles dealing with the teaching of tennis in school Physical Education classes; filter these articles using the criteria of this research; read and analyze the selected articles, punctuating didactic methods and strategies for teaching tennis. It followed the descriptive bibliographic methodology, searching for articles that dealt with the teaching of tennis at school, using the academic research tools Scielo and Portal de Periódicos da CAPES. He selected studies written in Portuguese, produced between the years 2001 and 2020, which had their investigations carried out in Brazilian schools. He found two main methodologies for teaching tennis, which were mini-tennis and Play and Stay. The main strategies presented by the authors of the works were the use of alternative materials for the production of game equipment and the adaptation of spaces that are found in schools. He concluded that there are few academic productions about tennis in Brazilian schools and that this sport can be re-signified in Physical Education classes. It is up to the teachers to build new meanings with the students to practice this very interesting modality.
Description:
Esta pesquisa teve como objetivo geral identificar a quantidade de artigos produzidos sobre o tênis nas aulas de Educação Física escolar e quais os principais métodos e estratégias utilizadas pelos professores/pesquisadores para o ensino desse esporte. Diante disso, traçamos como objetivos específicos: fazer um levantamento de artigos que tratam do ensino do tênis nas aulas de Educação Física escolar; filtrar esses artigos por meio dos critérios dessa pesquisa; ler e analisar os artigos selecionados, pontuando os métodos e estratégias didáticas para o ensino do tênis. Seguiu a metodologia bibliográfica de cunho descritivo, buscando artigos que tratavam do ensino do tênis na escola, por meio da ferramenta de pesquisa Google Acadêmico. Selecionou estudos escritos em português, produzidos entre os anos de 2001 e 2020, que tiveram suas investigações realizadas em escolas brasileiras. Encontrou duas metodologias principais para o ensino do tênis, que foram a do mini-tênis e a Play and Stay. As principais estratégias apresentadas pelos autores dos trabalhos foi a do uso de materiais alternativos para a produção dos equipamentos de jogo e a adaptação de espaços que se tem nas escolas. Concluiu que são poucas as produções acadêmicas sobre o tênis nas escolas brasileiras e que esse esporte pode ser ressignificado nas aulas de Educação Física. Cabe aos professores construírem novos sentidos junto aos alunos para a prática dessa modalidade tão interessante.