Abstract:
This course conclusion work aims to identify the challenges experienced by
teachers during the pandemic period when using Information and Communication
Technologies as a pedagogical tool. It is a research according to the objectives
of an exploratory nature, procedures for collecting case study and bibliographical
research, information sources, field study and bibliographic survey. The nature of
the data is characterized qualitatively and quantitatively. The instrument used for data collection was a semi-open questionnaire with 27 teachers of Basic
Education in Greater Vitória. The analyzes allow the identification of the existence
of integration of technologies to pedagogical practice. If, on the one hand, there
are no difficulties in the teachers' discourse in operationalizing the different tools,
it is noted that such technologies are used, especially for the transmission of
classes and/or guaranteeing the dynamics of the face-to-face class in the online
modality and not as tool that enhances student learning and interaction.
Description:
Este trabalho de conclusão de curso tem como proposta identificar os desafios
vivenciados pelos docentes durante o período pandêmico ao utilizarem as
Tecnologias da Informação e Comunicação como ferramenta pedagógica. Trata
de uma pesquisa segundo os objetivos de caráter exploratória, procedimentos
de coleta estudo de caso e pesquisa bibliográfica, fontes de informação estudo
de campo e levantamento bibliográfico. A natureza dos dados se caracteriza de
forma qualitativa e quantitativa. O instrumento utilizado para coleta de dados foi
o questionário semiaberto com 27 professores e professoras da Educação
Básica da Grande Vitória. As análises permitem a identificação da existência de
integração das tecnologias à prática pedagógica. Se por um lado não há, no
discurso dos professores, dificuldades em operacionalizar as diferentes
ferramentas, nota-se que tais tecnologias são utilizadas, especialmente, para a
transmissão de aulas e/ou garantir a dinâmica da aula presencial na modalidade
online e não como ferramenta que potencialize o aprendizado do aluno e a
interação.