Abstract:
Social vulnerability is a negative result from the relation between resources availability
and access to the structure of social, economic and cultural oportunities that come
from the State. This article analyzed how the insertion into the program favors the
development of young people in situation of social vulnerability from psychosocial
factors located between the routine company-school and the learning and income
opportunity, contributing with the social vulnerability confrontation. Methodological
procedure adopted was descriptive, collecting and analyzing data obtained through
field research, aiming to identify meanings and perceptions from statistical and
measurable data. The research was carried out by a survey with closed questions
asked to a group of students in high school, aged between 16 and 19 years old, linked
to as integration agent in Serra, ES, obtaining 60 participations. The respondents were
allowed to deepen answers if they wanted. Data shows that internship is availed by the
student in his social context, estimating for improvements in the use of the program as
a tool for integrating young people into society. In the evaluation of the participants,
internship program has been an important psychosocial tool in combating young
people’s social vulnerability, as it has encouraged education, while generate income and introduces the young in professional setting. It incentivates and contributes with
the maturation and personal growth, interpersonal relationships and professional
qualification.
Description:
A vulnerabilidade social é resultado negativo da relação entre a disponibilidade dos
recursos e o acesso à estrutura de oportunidades sociais, econômicas e culturais que
provêm do Estado. O presente artigo analisou de que forma a inserção no programa
favorece o desenvolvimento de jovens em situação de vulnerabilidade social a partir
de fatores psicossociais presentes entre a rotina empresa-escola e a aprendizagem e
oportunidade de renda, contribuindo assim com o combate à vulnerabilidade social. O
procedimento metodológico adotado foi descritivo, coletando e analisando dados
obtidos por meio de pesquisa de campo, de maneira quantitativa e qualitativa, como
forma de identificar significados e percepções a partir de dados estatísticos e
mensuráveis. A pesquisa foi aplicada por meio de um questionário (Survey) com
questões fechadas a um grupo de estudantes do ensino médio, faixa etária de 16 a
20 anos, vinculados a um agente de integração em Serra, ES, obtendo 60
participações. Possibilitou-se ainda aos respondentes, espaço aberto para aprofundar
respostas, caso desejassem. Os resultados demonstram que o estágio é aproveitado
pelo estudante em seu contexto social, estimando por melhorias na utilização do
programa como ferramenta integradora do jovem em sociedade. Na avaliação dos
participantes, o programa de estágio tem sido uma ferramenta psicossocial importante
no combate à vulnerabilidade social de jovens, pois tem incentivado a educação, ao
mesmo tempo que gera renda e introduz o jovem no cenário profissional. Incentiva e
contribui com o amadurecimento e crescimento pessoal, relacionamento interpessoal
e qualificação profissional.