Abstract:
Objective: Identify in scientific literature technologies developed and applicable in
adolescent health education. Data sources: Integrative literature review, containing
the analysis of ten articles published in four bases of data between 2015 and 2020,
translated in English and Portuguese, through of Health Science descriptors (DeCs):
technology, health education, adolescents and sending of texts messages. Data
synthesis: From ten articles selected, two were in English language (20%) and were
developed in the United States of America and eight in Portuguese language (80%)
with more prevalence of publication in the year of 2018 with four articles (40%). The
technologies addressed were: smartphone, interventions though web (blogs), chat,
Power point presentations, automatic text messages, games and educative
methodologies. Conclusion: The applicability of technologies had a high resonance
with adolescents audience. There is a limitation of quantity of available articles, entirely
in free form and Brazilian original versions applying in teens health. There is a good acception of the adolescents from content by the ludic and attractive way which
intensificate its assimilation. Others technological tools must be created and spread
between the investigated audience in school and at home.
Description:
Objetivo: Identificar na literatura científica tecnologias desenvolvidas e aplicáveis na
educação em saúde de adolescentes. Fontes de dados: Revisão integrativa da
literatura, com análise de dez artigos publicados em quatro bases de dados entre 2015
e 2020, nos idiomas inglês e português, através dos descritores em ciências da saúde
(DeCS): tecnologia, educação em saúde, adolescentes e envio de mensagens de
texto. Síntese de dados: Dos dez artigos selecionados, dois estavam na língua
inglesa (20%) e foram desenvolvidos nos Estados Unidos e oito na língua portuguesa
(80%) desenvolvidos no Brasil, com uma maior prevalência de publicação no ano de
2018 com quatro artigos (40%). As tecnologias abordadas foram: aplicativos de
smartphone, intervenções via web (blogs), chat, apresentações em powerpoint,
mensagens de texto automáticas, jogos e metodologias educativas. Conclusão: A
aplicação de tecnologias teve uma alta ressonância com o público adolescente. Há
uma limitação na quantidade de artigos disponíveis na íntegra de forma gratuita e
pesquisas originais brasileiras empregando tecnologias em saúde do adolescente. Há
uma boa aceitação destas pelos adolescentes pelo conteúdo ser trabalhado de forma
lúdica e atrativa que intensifica sua assimilação. Outras ferramentas tecnológicas
devem ser criadas e expandidas entre o público investigado na escola e em casa.