Abstract:
The general objective of the article is to identify the effects and consequences
generated in the behavior of children and adolescents with Autism Spectrum Disorder
as a result of the Covid-19 pandemic. This research consisted of a literature review in
publications guided by the TEA in the context of the pandemic. For this production,
Brazilian articles published in the years 2020 to 2022 were used, among other
instruments considered relevant to conceptualize and support the research. The
analyzes showed changes in the behavior of autistic individuals, caused by the
unexpected change in the family routine, such as increased anxiety, irritability, stress,
aggression, inefficiency in sleep and food deregulation. Simultaneously, the
observations also point out that the changes had beneficial effects, due to living with
the family and the interaction activities adapted for their children. Finally, the results
are essential for further studies and planning of strategies and public policies that
specifically address the autistic population in coping with stressful events.
Description:
O objetivo geral do artigo é identificar quais os efeitos e consequências gerados no
comportamento de crianças e adolescentes com Transtorno do Espectro Autista em
decorrência da pandemia do Covid-19. Esta pesquisa foi constituída de uma revisão
de literatura em publicações norteada pelo TEA no contexto da pandemia. Para essa
produção foram utilizados artigos brasileiros publicados nos anos 2020 a 2022, entre
outros instrumentos considerados relevantes para conceituar e fundamentar a
pesquisa. As análises apontaram alterações no comportamento dos autistas,
ocasionados pela mudança inesperada na rotina familiar, tais como aumento da
ansiedade, irritabilidade, estresse, agressividade, ineficiência no sono e a
desregulação da alimentação. Simultaneamente as observações também apontam
que as mudanças tiveram efeitos benéficos, devido ao convívio com a família e as
atividades de interação adaptada para seus filhos. Por fim, os resultados são
fundamentais para novos estudos e planejamento de estratégias e políticas públicas
que abordem especificamente a população autista no enfrentamento de eventos
estressores.