Abstract:
Stress is a very complex biopsychosocial process, as its response mechanisms involve genetic, social, cultural factors trsits, as wellas the psychic apparatus and the nervous and endocrine systems.Scientific literature presents a relationship between chronic stress and the development of depression, points out the demage caused to brain structures involved in stress response mechanism, ans the impairment of cognitive functions. A stressor is any enviromental stimulus capable of threatening the state of homeostasis. Faced with the perception of a threat to homeostasis, there is an activation of the Hipothalamic- Pituitary- Adrenal, ( HPA) axis, generating the stress response. The objetive of the research is to understand how chronic stress impacts cognition, becoming a factor in depressive disorders, investigate the biological mechanism of the stress and its cognitive impacts , explore how these impacts relate to depression and understand how factors of vulnerabilyt to stress and to depression can be developed from childhood. This work is a literature review study, based on explanatory research with a qualitative approach.The main result showed that the mechanisms of the stress response are closely related to the symptoms of depression and that depressed individuals appear to have high levels of glucocorticoids. The results of this work bring important theorical and practical contributions to the psycology communit, as it is a topic that has relevance to clinical practice, by describing the impacts of stress on brain structures and their functioning, as well as the psycological aspects involved in the response to stress, and the role os psychotherapy as an indispensable part of treatment.
Description:
O estresse é um processo biopsicossocial muito complexo, pois seus mecanismos de resposta envolvem fatores genéticos, sociais, culturais, traços de personalidade, além do aparelho psíquico e dos sistemas nervoso e endócrino. A literatura científica apresenta uma relação entre o estresse crônico e o desenvolvimento da depressão, aponta os danos causados nas estruturas cerebrais envolvidas nos mecanismos de resposta ao estresse, e o comprometimento das funções cognitivas. Um estressor, é qualquer estímulo do ambiente, capaz de ameaçar o estado de homeostase. Diante da percepção de ameaça à homeostase, ocorre uma ativação do eixo Hipotálamo- Pituitária- Adrenal (HPA), gerando a resposta ao estresse. O objetivo da pesquisa é compreender como o estresse crônico impacta na cognição, se tornando um fator para transtornos depressivos, investigar o mecanismo biológico do estresse e seus impactos cognitivos, explorar como esses impactos se relacionam à depressão e compreender como fatores de vulnerabilidade ao estresse e à depressão podem ser desenvolvidos desde a infância. Este trabalho trata-se de um estudo de revisão de literatura, a partir de uma pesquisa explicativa com abordagem qualitativa. O principal resultado mostrou que os mecanismos da resposta ao estresse estão intiminamente relacionados com a sintomatologia da depressão e que indivíduos depressivos parecem apresentar níveis elevados de glicocorticoides. Os resultados dessa pesquisa trazem contribuições teóricas e práticas importantes à comunidade da psicologia, por ser uma temática que possui relevância à pratica clínica, ao descrever os impactos do estresse em estruturas cerebrais e no seu funcionamento, bem como os aspectos psicológicos envolvidos na resposta ao estresse, e do papel da psicoterapia como parte indispensável no tratamento.