Abstract:
The present research work contains the theme Inclusive Education in Brazil: how the
process of school inclusion of children with specific needs in basic education in Brazil has
been constituted. In order to describe the challenges encountered in the inclusion process,
regarding the learning and development of children with specific needs in the school
environment. With the general objective of presenting the rights guaranteed by the current
legislation to people with disabilities, making a historical rescue of the relevant points in the
process of implementing Inclusive Education in Brazil, deconstructing all types of
devaluation and oppression related to ethnicity, cognitive performance, class and the
challenges encountered during this path in the school context and in the community,
discussing the needs for curricular adaptations for Inclusive Education.
Bearing in mind the need for greater depth about the object of study in question,
contemplating it quantitatively, based on bibliographical survey, reading, interview, data
collection,and analysis of the works of some authors from the information obtained, bringing
a brief reflection to the professional training as a teacher, understanding that each student has
their particularities and that they should be considered as diversity, that everyone is special,
bringing with them their limitations and difficulties.
Description:
O presente trabalho de pesquisa, contém a temática Educação inclusiva no Brasil: como
tem se constituído o processo de inclusão escolar, de crianças com necessidades específicas na
educação básica no Brasil. No intuito de descrever, quais os desafios encontrados no processo
de inclusão, referente ao aprendizado e desenvolvimento de crianças com necessidades
especificas no ambiente escolar. Com o objetivo geral de apresentar os direitos garantidos
pela legislação vigente as pessoas com deficiência, fazendo um resgate histórico dos pontos
relevantes no processo de implementação da Educação Inclusiva no Brasil, descontruindo
todo tipo de desvalorização e opressão relacionados a etnia, ao desempenho cognitivo, classe
social e os desafios encontrados durante este trajeto no contexto escolar e na comunidade,
discutindo as necessidades de adaptações curriculares para a Educação Inclusiva.
Tendo em vista a necessidade de um maior aprofundamento acerca do objeto de estudo
em questão, contemplando de maneira quantitativa, baseando no levantamento bibliográfico,
leitura, entrevista, levantamento de dados e análise das obras de alguns autores a partir das
informações obtidas, trazendo uma breve reflexão para a formação do profissional enquanto
docente, entendendo que cada educando tem as suas particularidades e que elas devem ser
consideradas como diversidade, que todos são especiais trazendo consigo suas limitações e
dificuldades.