Abstract:
Daily thousands of online purchases are made around the world, companies
from the most diverse segments constantly seek to reinvent themselves to reach the
largest number of customers and thus increase their profits. The experience of use that
companies provide in their e-commerce is an extremely important factor to attract and
retain new consumers.
This work deals with the development and evaluation of an e-commerce web
interface that focuses on presenting characteristics that promote the best experience
for the end user, through good usability methods based on the authors Jakob Nielsen
and Peter Morville, references in the branch of software engineering and user
experience.
The purpose of creating this interface was to show that e-commerces can and
should be concerned with the quality of their interfaces, as this is a factor that is directly
linked to the company's image and the trust that is passed on to the end user.
The evaluation counted on the participation of 51 evaluators who have some
kind of relationship with the theme of the work, from students to professionals, where
a list of tasks to be performed on the interface and then a questionnaire to evaluate it
was passed.
According to the responses collected, it was possible to measure the quality of
the developed project and identify improvements that can be implemented in the future.
Description:
Diariamente milhares de compras online são realizadas ao redor do mundo,
empresas dos mais diversos segmentos buscam se reinventar constantemente para
alcançar o maior número de clientes e assim aumentar seus lucros. A experiência de
uso que as empresas proporcionam em seus e-commerces é um fator de suma
importância para atrair e manter novos consumidores.
Este trabalho aborda sobre o desenvolvimento e avaliação de uma interface
web de e-commerce que tem como foco apresentar características que promovem a
melhor experiência para o usuário final, através de bons métodos de usabilidade com
base em autores como Jakob Nielsen e Peter Morville, referências no ramo da
engenharia de software e experiência do usuário.
O intuito com a criação desta interface foi mostrar que e-commerces podem e
devem se preocupar com a qualidade de suas interfaces, pois este é um fator que
está diretamente ligado à imagem da empresa e com a confiança que é passada ao
usuário final.
A avaliação contou com a participação de 51 avaliadores que possuem algum
tipo de relação com o tema do trabalho, desde estudantes até profissionais, onde foi
passada uma lista de tarefas para serem executadas na interface e em seguida um
questionário para avalia-la.
De acordo com as respostas coletadas foi possível mensurar a qualidade do
projeto desenvolvido e identificar melhorias que podem ser implementadas
futuramente.