Abstract:
In this research, the impacts of technology are presented when implemented as a
tool to assist teachers. The study was conducted at the Professor Ilídio Alves de
Carvalho State School, allowing a thorough analysis of the data and obtaining
relevant information on the topic through the implementation of questionnaires to
identify issues, technological interventions to address the main identified problems,
and evaluation of the impacts that the interventions brought. By conducting specific
technological interventions for the environment, concrete examples are highlighted of
how the appropriate use of technological tools can be employed to improve the
learning environment and address identified issues, aiming for more effective
teaching and an enriching learning experience for students. This study also highlights
some barriers, noting points that require investment in infrastructure, and also
suggests that through the identified challenges, the creation of new tools, as well as
the improvement of tools for educational use, should be done in a more targeted
manner, thereby enhancing the quality of education in the country.
Description:
Nesta pesquisa, são apresentados os impactos da tecnologia, quando implementada
como ferramenta de auxílio ao professor. O estudo foi realizado na Escola Estadual
Professor Ilídio Alves de Carvalho, permitindo uma análise criteriosa dos dados e a
obtenção de informações relevantes sobre o tema por meio da implementação de
questionários para levantamento dos problemas, intervenções tecnológicas para
abordar os principais problemas identificados, e avaliação dos impactos que as
intervenções trouxeram. Ao conduzir intervenções tecnológicas específicas para o
ambiente são destacados exemplos concretos de como o uso adequado de
ferramentas tecnológicas pode ser usado para melhorar o ambiente de aprendizado
e solucionar problemas identificados, visando um ensino mais eficaz e uma
experiência de aprendizado enriquecedora para os alunos. Esse estudo também
destaca algumas barreiras, podendo observar pontos que necessitam de
investimentos na infraestrutura e também para que através das dificuldades seja
identificada a criação de novas ferramentas, assim como o aprimoramento das
ferramentas para uso na educação seja feito de forma mais direcionada, melhorando
assim a qualidade de ensino no país.