Abstract:
The present work has the general objective of identifying the level of knowledge of
entrepreneurs in the commercial sector of supermarkets in Teófilo Otoni, in relation to
the tax burden on the resale of products and specific objectives to highlight points
about tax knowledge and/or lack of knowledge in business practice; identify what
information is used by entrepreneurs when calculating the price of products; and
finally, check whether at any point the entrepreneur sought knowledge regarding the
tax burden of their products together with accounting. The investigation used the
exploratory and bibliographical research method, through a questionnaire carried out
with ten entrepreneurs in the supermarket sector in the city of Teófilo Otoni, located
in Minas Gerais, and exploring other information published in scientific articles,
reference books and legislation . The results obtained demonstrated the
entrepreneurs' knowledge of the tax burden between little and good, the taxes that
were included in the price calculation, such as ICMS, PIS and COFINS, and some
crucial points of the benefits of obtaining knowledge of the tax burden. To ensure, the
knowledge of entrepreneurs must be defined between little and good, information
such as profit margin, taxes and the cost of the product purchased are included in the
price calculation and as an opportunity it is suggested that other research carried out
to evaluate new forms of assessment implementation of deeper tax knowledge in the
business population.
Description:
O presente trabalho tem como objetivo geral de identificar o nível de conhecimento
dos empresários do ramo comercial de supermercados de Teófilo Otoni, em relação
a carga tributária na revenda de produtos e objetivos específicos evidenciar pontos
acerca do conhecimento e/ou desconhecimento tributário na prática empresarial;
identificar quais informações são utilizadas pelos empresários no cálculo do preço
dos produtos; e por fim, verificar se em algum momento o empresário buscou
conhecimento em relação a carga tributária de seus produtos juntamente com a
contabilidade. A investigação utilizou-se do método de pesquisa exploratória e
bibliográfica, por meio de questionário realizado com dez empresários do ramo de
supermercados da cidade de Teófilo Otoni, localizada em Minas Gerais, e
explorando outras informações publicadas em artigos científicos, livros de referência
e legislação. Os resultados obtidos mostraram o conhecimento da carga tributária
dos empresários entre pouco e bom, os tributos que foram inseridos no cálculo de
preço, como ICMS, PIS e COFINS, e alguns alguns pontos cruciais dos benefícios
de se obter conhecimento da carga tributária. Para encerrar, o conhecimento dos
empresários deve ser definido entre pouco e bom, as informações como margem de
lucro, impostos e o custo do produto comprado são incluídas no cálculo do preço e
como oportunidade sugere-se que outras pesquisas sejam realizadas para avaliar
novas formas de implementação do conhecimento tributário mais profundo na
população empresária.