Abstract:
The Federal Government is always looking for ways to improve taxpayer inspection,
one of the most complex is eSocial, which is part of the SPED project and aims to
unify and optimize the submission of labor, social security and tax information. The
implementation of this project has brought about several changes in the culture of
companies and, as a result, it requires preparation and adaptation by the accounting
offices as well. This study aims to identify the problems that accounting offices in the
municipality of Teófilo Otoni encountered in adapting their clients and offices to
eSocial. The study methodology is qualitative, descriptive and in data collection the
type used was survey. To diagnose the problems, a questionnaire was applied with
the accounting offices. Accountants have a very important role at this time, as they
will also be responsible for the information provided.
Description:
O Governo Federal está sempre em busca de meios de aperfeiçoar a fiscalização
dos contribuintes, um dos mais complexos é o eSocial, que faz parte do projeto
SPED e têm como finalidade unificar e otimizar o envio das informações trabalhistas,
previdenciárias e fiscais. A implantação deste projeto trouxe várias mudanças na
cultura das empresas e com isso exige preparação e adequação também por parte
dos escritórios de contabilidade. Este estudo tem o objetivo de identificar os
problemas que os escritórios de contabilidade do município de Teófilo Otoni
encontraram para adequar seus clientes e escritórios ao eSocial. A metodologia do
estudo é qualitativa, descritiva e na coleta dos dados o tipo utilizado foi o
levantamento. Para diagnosticar os problemas foi aplicado um questionário com os
escritórios de contabilidade. Os contadores têm um papel muito importante neste
momento, pois serão também responsáveis pelas informações prestadas.