Abstract:
This research presents reflections of a bibliographical and documentary study about
the continuing formation of teachers and their relevance in the educational scope,
having as object of study the program of the federal government "National Pact for
Literacy in the Right Age" (PNAIC), which aims to children up to the age of eight, until
the end of the 3rd year of primary education as a proposal to improve Brazil's
educational indices. Were analyzed formation notes from program in the documental
section. The need for continuing education is due to the transformations and
challenges that emerge from society, requiring an improved teaching practice as an
essential prerequisite to provide a quality education that helps this process with new
pedagogical methods, re-meaning the practice and contributing to the meaningful
understanding of the knowledge.
Description:
Esta pesquisa apresenta reflexões de um estudo bibliográfico e documental acerca
da formação continuada de professores e sua relevância no âmbito educacional
tendo como objeto de estudo o programa do governo federal “Pacto Nacional pela
Alfabetização na Idade Certa” (PNAIC), que visa alfabetizar todas as crianças de até
os oito anos de idade, até o final do 3º ano do Ensino Fundamental como proposta
de melhorar os índices educacionais do Brasil. Foram analisados na parte
documental os cadernos de formação, material de apoio do PNAIC. A necessidade
da formação continuada se faz em decorrência das transformações e dos desafios
que emergem da sociedade, exigindo uma prática docente aprimorada como
pressuposto essencial para propiciar uma educação de qualidade que auxilie este
processo com novos métodos pedagógicos ressignificando a prática e contribuindo
na compreensão significativa do conhecimento.