Abstract:
Early childhood is the period of greatest neuroplasticity in the child's brain.
In this scenario, there are numerous structures in development, one of which is the
construction of affective bases. These are built from the intrauterine period. After
birth, the emotional bond continues to develop in the relationship between the central
caregiver and the baby. It is worth highlighting that this relationship, in this period of
early childhood, is important, as it serves as a reference for the child to have other
affective relationships throughout their development. Therefore, understanding the
importance of building an emotional bond in the first years of life, it is worth reflecting
on the consequences on the emotional development of children subjected to the
experience of emotional abandonment. Thus, based on the Attachment Theory
developed by John Bowlby and Mary Ainsworth, the article in question aims to
understand the possible attachment models to be developed in the relationship with
the central caregiver. In addition to specifically understanding the predominant
models in cases of emotional neglect. The formulation takes place through
bibliographical research, using articles found in the Google Scholar tool and books
that address Attachment Theory. In this way, it was possible to conclude that
experiences of emotional abandonment in early childhood make the child more
susceptible to the development of anxious-avoidant and ambivalent attachment
models, in addition to compromising healthy mental development.
Description:
A primeira infância abriga o período de maior neuroplasticidade do cérebro
infantil. Nesse cenário, existem inúmeras estruturas em desenvolvimento, sendo
uma delas a construção das bases afetivas. Estas são construídas desde o período
intrauterino. Após o nascimento, o vínculo afetivo continua seu desenvolvimento na
relação entre a figura do cuidador central e o bebê. É válido destacar que essa
relação, nesse período da primeira infância, tem sua importância, já que serve de
referência para que a criança tenha outras relações afetivas ao longo do seu
desenvolvimento. Por isso, entendendo a importância da construção do vínculo
afetivo nos primeiros anos de vida, é válido refletir sobre as consequências no
desenvolvimento emocional de crianças submetidas à experiência de abandono
afetivo. Dessa forma, baseado na Teoria do Apego desenvolvido por John Bowlby e
Mary Ainsworth o artigo em questão tem como objetivo compreender os possíveis
modelos de apego a serem desenvolvidos na relação com o cuidador central. Além
de compreender de forma específica os modelos predominantes em casos de
negligência afetiva. A formulação se dá por meio da pesquisa bibliográfica, utilizando
artigos encontrados na ferramenta Google acadêmico e livros que abordam a Teoria
do Apego. Dessa forma, foi possível concluir que experiências de abandono afetivo
na primeira infância, tornam a criança mais suscetível a desenvolvimento de
modelos de apego ansioso-evitativo e ambivalente além do comprometimento do
desenvolvimento mental saudável.