Abstract:
Suicide isn’t just an act, it’s also the construction of a scene where the
subject gets out of the scene giving up on it’s own subjectivity in favor of taking itself
back to itself, with the passage to the act the subject rectifies it’s own narrative with a
negative to the other and the big other, it’s a “no!”. With the negative the subject
reaffirms it’s autonomy to it’s own existence, rectifying life, taking back life and it’s
condition as subject. To the subject that keeps on living theres is just a body, in which
the symbolism of death won’t be encrypted from the subject that it’s gone, but to the
subject that watches, the exit to the scene remounts, the dissolution from narrative of
subjectivity which is given by another subject. Giving up it’s position as a subject to
another subject and taking back it’s own life, the dead body evokes to the ones that
keep on living, a pragmatic question, in which the solution to the enigma of suicided
body will never be solved, since the one who kills itself won’t be there to give any
answer to the ones who stay, leaving just a negative to so it’s position as a subject
and object to another subject, this article aims to articulate a revision oif literature, as
the means of an ivestigation on how a suicide act unveils, executing a debate about
suicide as being a the pragmatic society phenomenon in brazilians public heath, in
which the cause in relation to the act becomes undeciphered.
Description:
O suicídio não é apenas o ato, é também a construção de uma cena na
qual o sujeito evade o palco, abrindo mão da própria subjetividade em prol de
tomar-se de volta para si, com a passagem ao ato o sujeito retifica sua narrativa com
uma negativa ao outro e ao Outro, é um “não!”. Com a negativa o sujeito reafirma
sua autonomia frente sua própria existência, retificando a vida, tomando de volta a
vida e sua condição de sujeito. Para o sujeito que continua a viver fica apenas um
corpo morto, do qual o simbolismo da morte não será cifrada a partir do sujeito que
se foi, mas para o sujeito assiste, a saída da cena remonta para, uma dissolução de
uma narrativa da subjetividade que é dada a partir de outro sujeito. Deixando sua
posição de sujeito para outro sujeito e tomando de volta sua própria vida, o corpo
morto evoca para os que continuam vivendo, uma questão pragmática, na qual a
solução para o enigma do corpo suicídio nunca será resolvido, uma vez que quem
se mata não estará la para dar resposta alguma a questão que fica, deixando
apenas uma negativa para sua posição de sujeito e objeto para outro sujeito. Este
artigo de revisão de literatura se propõe a fazer uma investigação sobre como se
desdobra um ato suicida, fazendo um debate acerca do suicídio como fenômeno
pragmático de saúde pública na sociedade brasileira, na qual a ligação de
causalidade com o ato é indecifrável.