Abstract:
Social media are being part of society on a daily basis and with that bringing
information, connecting people, modifying social behavior, especially in women. With
this, the present work identified the psychological impacts and consequences of the
use of these networks, through investigations of the impacts of excessive and
moderate use, exposure to unrealistic beauty standards and to analyze the role of
these interactions. The work was through field research with the use of a questionnaire
in Google Forms to obtain opinions from a specific group of women, raising issues
such as the time of use and consumption of content within these platforms, whether
they were positive or negative. Considering the result of the opinions and roles of these
networks, it was possible to find that there are influences from the networks, whether
positive or negative, and how much the consumption of content can change the
perception of the image. Concluding what was already expected within this research
and study of the subject, that social media can influence the formation of women's self image, which can bring benefits in terms of harm, regardless of the time of use of the
networks or age, but raising the importance of self-knowledge in behavior or for the
identification of emotions and how this can interfere in the role of using these social
media.
Description:
As redes sociais fazem parte diariamente da sociedade trazendo
informações, conectando pessoas, modificando o comportamento social,
principalmente nas mulheres. Com isso, o presente trabalho descreveu os impactos
psicológicos e as consequências do uso dessas redes, através de investigações dos
impactos com uso excessivo e moderado, a exposição a padrões de beleza irreais e
analisar o papel dessas interações. O trabalho foi elaborado por meio de uma
pesquisa de campo com a utilização de um questionário no Google Forms para obter
opiniões de um grupo específico de mulheres que eram ativas nas redes sociais,
levantando questões como o tempo de uso e o consumo de conteúdo dentro dessas
plataformas, se eram positivas ou negativas. Considerando o resultado das opiniões
e papeis dessas redes, obteve- se resultado de que há influências das redes, seja de
forma positiva ou negativa, e quanto o consumo dos conteúdos podem modificar na
percepção da imagem. Concluindo o que já se esperava dentro dessa pesquisa e
estudo do tema, que as redes sociais podem influenciar na formação da autoimagem
das mulheres, trazem benefícios quanto malefícios, independente do tempo de uso
das redes ou idade, mas levantando a importância do autoconhecimento sendo no
comportamento ou para identificação das emoções e como isso pode interferir no
papel da utilização dessas redes.