Abstract:
Several studies point to the prevalence of harm compared to the benefits of
children's use of screens and technologies. For this reason, the general aim of this
research is to investigate the impact of technology on children's mental health
according to the Brazilian scientific literature. To this end, an integrative literature
review was carried out. The databases used for the research were: PubMed, Scielo,
Lilacs and Pepsic. Nine studies were found and selected according to the inclusion and
exclusion criteria. The results showed that the main apps/websites used by children
were games (Candy Crush and Minecraft being the main ones) and YouTube to watch
cartoons (such as Frozen and Peppa Pig). As for the damage caused by prolonged
use of electronics, the damage cited involved screen addiction, social isolation,
behavioral problems and online vulnerability. The recommendations of the studies
point to more frequent and in-depth monitoring by parents and guardians, the use of
screens for up to two hours a day, adherence to physical activities and open spaces
for the whole family and the responsibility of society in general to raise awareness,
prevent and intervene in the damage. More field research on this subject needs to be
carried out in Brazil.
Description:
Diversos estudos apontam a prevalência dos prejuízos em comparação
com os benefícios da utilização de telas e tecnologias por crianças. Dessa forma, a
pesquisa tem como objetivo geral investigar os impactos da tecnologia na saúde
mental infantil segundo a literatura científica brasileira. Para tal fim, foi realizada uma
pesquisa bibliográfica do tipo revisão integrativa de literatura. As bases de dados
utilizadas para a pesquisa foram: PubMed, Scielo, Lilacs e Pepsic. Foram
encontrados e selecionados 9 estudos de acordo com os critérios de inclusão e
exclusão. Os resultados apontaram que os principais aplicativos/sites utilizados por
crianças foram jogos (Candy Crush e Minecraft como os principais) e Youtube para
assistir desenhos (como Frozen e Peppa Pig). Já em relação aos prejuízos causados
pela utilização prolongada dos eletrônicos, os danos citados envolveram
dependência de telas, isolamento social, problemas de comportamento e
vulnerabilidade on-line. As recomendações dos estudos apontam para a monitoria
com maior frequência e profundidade por parte dos pais e responsáveis, a utilização
por até duas horas diárias das telas, a adesão de atividades físicas e em espaços
abertos para toda a família e a responsabilidade da sociedade geral na
conscientização, prevenção e intervenção nos prejuízos. Mais pesquisas de campo
com a temática precisam ser realizadas no Brasil.