Abstract:
Internal auditing is a powerful tool that serves as a pillar to support the objectives
set by accounting within a company. Activities related to this process enable
companies to analyze their internal operations accurately and consistently, promoting
greater transparency and credibility in reports regarding the business’s performance.
Acting as a mechanism to manage the reliability of data in financial statements, the
auditing process provides a comprehensive view of the company's reality and supports
decision-making by guiding the organization toward the best course of action. Therefore, the objective of this research is to analyze the importance of auditing in the
business context, examining how the use of resources through internal auditing of
accounts within the organization can become a positive tool to encourage growth,
helping to propel the company’s success in the market and potentially serving as a
competitive advantage over rivals. To achieve this, a literature review methodology
was applied, based on key authors in the field, followed by field research, which
involved administering a questionnaire to collect the necessary data. This will enable
a subsequent discussion of the initially raised topic.
Description:
A auditoria interna é um poderoso recurso que funciona como um pilar para
sustentar os objetivos propostos pela contabilidade dentro da empresa. As atividades
relacionadas a esse processo permitem que as empresas analisem de forma precisa
e consistente seus processos internos, promovendo maior transparência e
credibilidade nos relatórios relacionados ao funcionamento do negócio. Servindo
como um instrumento para a gestão da confiabilidade dos dados nas demonstrações
contábeis, o processo de auditoria oferece uma ampla visão da realidade da empresa
e auxilia no processo de tomada de decisão, indicando qual é a melhor direção a ser
seguida pela organização. Desta forma, o objetivo desta pesquisa é analisar a
importância da auditoria no contexto empresarial, observando como a utilização dos
recursos por meio da auditoria interna das contas dentro da organização, pode se
tornar um instrumento positivo de incentivo, visando alavancar a empresa em seu
crescimento e sucesso no mercado, podendo ser um diferencial em relação aos
concorrentes do mercado. Para isso, foi utilizada a metodologia de revisão literária,
fundamentada em autores da área, seguida pela realização de uma pesquisa de
campo com a aplicação de um questionário para levantamento dos dados
necessários, de modo que se possa posteriormente discutir sobre o tema inicialmente
levantado.