Abstract:
This study analyzed the application of financial education to high school students at
Escola Estadual Professor Cândido Gomes, with the aim of examining its applicability,
as well as knowing, identifying, and identifying the main gaps and areas for
improvement. The research followed an applied and qualitative approach, with an
exploratory nature, focusing on understanding how financial education was being
implemented in the school context. For this, document analysis techniques, semi structured interviews and participant observation were used, allowing comprehensive
and detailed data collection. The case study method was central to the research,
providing an in-depth analysis of financial education practices with high school
students. Qualitative data analysis was conducted using content analysis and
information triangulation techniques, ensuring the robustness and precision of the
results. The study findings revealed both strengths and areas of deficiency in the
application of financial education, highlighting the need for specific interventions to
improve the effectiveness of education practices. The article's conclusions offered
practical recommendations for developing more efficient financial education adapted
to the needs of these students. The article contributed significantly to the educational
field, proposing continuous improvements in pedagogical approaches to financial
education, with a view to better preparing students for everyday financial challenges.
Description:
Este estudo analisou a aplicação da educação financeira aos alunos do Ensino Médio
da Escola Estadual Professor Cândido Gomes, com o objetivo de examinar como é a
sua aplicabilidade, bem como conhecer, identificar, e levantar as principais lacunas e
áreas de melhoria. A pesquisa seguiu uma abordagem aplicada e qualitativa, com
natureza exploratória, focando em entender como a educação financeira estava
sendo implementada no contexto escolar. Para isso, foram utilizadas técnicas de
análise documental, entrevistas semiestruturadas e observação participante,
permitindo uma coleta de dados abrangente e detalhada. O método de estudo de
caso foi central na pesquisa, proporcionando uma análise aprofundada das práticas
de educação financeira com os alunos do Ensino Médio. A análise qualitativa dos
dados foi conduzida por meio de técnicas de análise de conteúdo e triangulação de
informações, garantindo a robustez e a precisão dos resultados. Os achados do
estudo revelaram tanto os pontos fortes quanto as áreas de deficiência na aplicação
da educação financeira, destacando a necessidade de intervenções específicas para
aprimorar a eficácia das práticas de educação. As conclusões do artigo ofereceram
recomendações práticas para o desenvolvimento de uma educação financeira mais
eficiente e adaptada às necessidades desses alunos. O artigo contribuiu de maneira
significativa para o campo educacional, propondo melhorias contínuas nas
abordagens pedagógicas de educação financeira, com vistas a preparar melhor os
alunos para os desafios financeiros do cotidiano