Abstract:
Dental traumatic injuries are a global public health problem,
affecting children and adolescents, with a prevalence of up to 25% in school
age. The consequences of this trauma can be more severe when emergency
management is not done properly, which is why it is essential for elementary
school teachers to have knowledge of the subject. Objective: The objective of
this research was to evaluate the knowledge of elementary school teachers in
public schools about the emergency response to dental avulsion trauma.
Methodology: This research was conducted with elementary school teachers
from public schools in Vila Velha, ES, Brazil. An online questionnaire containing
15 questions was administered, addressing demographic characteristics,
professional information, previous experiences, knowledge, and attitudes on the
topic. Results: Among the 103 teachers who participated in the study, only 1.9%
received technical training on the subject during their education and 5% after
graduation. Only 8.7% of the respondents would reimplant the avulsed tooth in
its original location. Furthermore, 52.4% of the respondents reported that they
would pick up the avulsed tooth in any position, and 3.9% would pick it up by
the root. About 60.2% of the respondents would keep the tooth in a gauze to
give it to the parents. The study revealed that the majority of teachers do not
have adequate knowledge about the management of avulsed dental trauma.
Conclusion: The effect of an immediate and correct response is crucial for the
prognosis of the treatment, and the qualification of these professionals can
make a difference
Description:
As lesões traumáticas dentárias são um problema de saúde pública
mundial, acometendo crianças e adolescentes, com prevalência de até 25% em
idade escolar. As consequências deste trauma podem ser mais graves quando
o gerenciamento da urgência não é feito de forma adequada, por isso é
fundamental que os professores do nível fundamental tenham conhecimento do
assunto. Objetivo: O objetivo desta pesquisa foi avaliar o conhecimento de
professores do ensino fundamental de escolas públicas sobre a conduta
emergencial frente ao trauma dentário de avulsão. Metodologia: Esta pesquisa
foi conduzida com professores de escolas públicas do ensino fundamental de
Vila Velha, ES, Brasil. Um questionário online contendo 15 questões foi
aplicado abordando características demográficas, informações profissionais,
experiências prévias, conhecimentos e atitudes sobre o tema. Resultados:
Dentre os 103 professores que participaram do estudo, apenas 1,9% tiveram
capacitação técnica sobre o tema durante sua formação e 5% após a
graduação. Somente 8,7% dos pesquisados reimplantariam o dente
avulsionado no seu local de origem. Além disso, foi relatado por 52,4% dos
entrevistados que pegariam o elemento avulsionado em qualquer posição e
3,9% pegariam pela raiz. Cerca de 60,2% dos entrevistados guardariam o
dente em uma gaze para entregar aos pais. O estudo revelou que a maioria
dos professores não possui conhecimento adequado sobre o manejo do trauma
dentário de avulsão. Conclusão: O efeito de uma resposta imediata e correta é
primordial para o prognóstico do tratamento, e a qualificação desses
profissionais pode fazer a diferença.