Abstract:
Mouth breathing during a child's growth and developmental phase can
significantly impact craniofacial growth patterns and palatal development. It may
also lead to dentofacial changes and disruptions in stomatognathic functions.
Due to the severe systemic and developmental alterations it causes, mouth
breathing in children can result in vertical mandibular growth, crossbites, dental
crowding, and postural changes such as forward head posture to compensate for
nasal obstruction. Other consequences include palate deformities, muscular
changes, and deviations in tongue and lip positioning. Early weaning from
breastfeeding and the use of artificial pacifiers exacerbate this issue. Early
diagnosis and multidisciplinary interventions are critical to preventing long-term
complications. These treatments aim to correct respiratory patterns, harmonize
facial growth, and improve the child’s overall health. Beyond physical problems,
mouth breathing can negatively affect cognitive development and academic
performance. This study aims to conduct a literature review focusing on the
impact of mouth breathing on craniofacial and palatal development in children.
The goal is to update scientific knowledge and contribute to the clinical practice
of professionals from various specialties involved in managing patients with the
so-called mouth breather syndrome.
Description:
A respiração bucal quando presente na fase de crescimento e desenvolvimento
da criança, pode interferir no padrão de crescimento craniofacial e
desenvolvimento do palato. Podendo também, trazer modificações dentofaciais
e das funções estomatognáticas. Em função das graves alterações sistêmicas e
de desenvolvimento, a respiração bucal pode trazer às crianças, crescimento
verticalizado da mandíbula, mordida cruzada, apinhamento dentário e alterações
posturais, como a anteriorização da cabeça para compensar a obstrução nasal.
As consequências também incluem deformações no palato, alterações
musculares e desvios no posicionamento da língua e lábios. A interrupção
precoce do aleitamento materno e o uso de bicos artificiais agravam esse
cenário. Diagnósticos precoces e intervenções multidisciplinares são essenciais
para prevenir complicações a longo prazo. Tais tratamentos ajudam a corrigir o
padrão respiratório, harmonizar o crescimento facial e melhorar a saúde geral da
criança. Além dos problemas físicos, a respiração bucal pode afetar o
desenvolvimento cognitivo e o desempenho escolar. O objetivo deste trabalho é
realizar uma revisão de literatura com enfoque no impacto causado no
desenvolvimento craniofacial e do palato em crianças respiradoras bucais,
atualizando o conhecimento cientifico de forma a contribuir para a prática clínica
de profissionais de diversas especialidades que estão envolvidas no
acompanhamento de pacientes portadores da chamada síndrome do respirador
bucal.