Abstract:
Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental condition
characterized by problems in verbal and nonverbal communication, difficulties in
social interaction, repetitive behaviors, heightened sensory sensitivities, and
challenges in adapting to changes. Method: In the therapeutic intervention
program, the physiotherapist creates exercise programs and adapts to the
needs of children, focusing on gross and fine motor skills. Methodology: This
article was written between August and November 2024, through a search in
Google Scholar, PubMed, and Scielo, in Portuguese and English, based on
articles published between 2014 and 2024. The key terms used were Autism
Spectrum Disorder, Children, and Physiotherapy. Results: After conducting the
searches, 23 articles were selected based on their titles. After reading the
abstracts, a screening was carried out, discarding 10 articles because they did
not address the central theme of this article. Thirteen articles remained for
evaluation of the full text. Finally, 6 articles were selected. Final Considerations:
This article highlights the importance of physiotherapists in the care of children
with ASD, since they will provide motor and sensory stimulation. The
intervention of a physiotherapist is crucial, as it will provide a faster and more
efficient response to treatment, due to their ability to adapt to each child in their
specific space. All proposed tasks should be performed in a playful way, with
the aim of developing coordination and balance. Improving motor and sensory
skills will help improve the quality of life and social communication of children
with ASD.
Description:
O Transtorno do Espectro Autista (TEA) é uma condição
neurodesenvolvimental caracterizada por problemas na comunicação verbal e
não verbal, dificuldades na interação social, comportamentos repetitivos,
sensibilidades sensoriais mais acentuadas e desafios na adaptação a
alterações.Método: No programa de intervenção terapêutica o fisioterapeuta
cria programas de exercícios e adapta as necessidades das crianças, tendo
foco nas habilidades motoras grossas e finas.Metodologia: Este artigo foi
redigido entre agosto e novembro de 2024, através de uma pesquisa no
Google Acadêmico, PubMed e Scielo, em português e inglês, baseado em
artigos divulgados entre 2014 e 2024. Os termos-chave empregados foram
Transtorno do Espectro Autista, Crianças e Fisioterapia.Resultados: Depois de
realizar as pesquisas, foram escolhidos 23 artigos através dos títulos. Após a
leitura dos resumos, foi feita uma triagem, descartando 10 artigos por não
abordarem o tema central deste artigo. Restaram 13 artigos para avaliação do
texto completo. Finalmente, foram escolhidos 6 artigos. Considerações Finais:
Este artigo destaca a relevância do fisioterapeuta no cuidado de crianças com
TEA, uma vez que ele fornecerá estímulos motores e sensoriais. A intervenção
de um fisioterapeuta é crucial, pois proporcionará uma resposta mais rápida e
eficiente ao tratamento, devido à sua capacidade de adaptação a cada criança
em seu espaço específico. Todas as tarefas propostas devem ser realizadas de
forma lúdica, com o objetivo de desenvolver uma coordenação e o equilíbrio.
Aprimorar as habilidades motoras e sensoriais ajudará a aprimorar a qualidade
de vida e a comunicação social de crianças com TEA.