Abstract:
The free energy market, also known as a business model that allows companies to
negotiate and purchase electricity directly from generators, leaving aside the purchase
from a local distributor. This type of business generally occurs between large
companies and large consumers. Recently, there has been discussion of expanding
this model to the residential sector, which represents a large portion of electricity
consumption. With the increase in the search for alternatives to reduce electricity costs,
the viability of the free market for residential consumers becomes relevant. This study
aims to analyze the expansion of the free energy market for homes in Brazil, through
a bibliographic review carried out in several databases. The research seeks to
understand the opportunities and challenges of this implementation, considering
regulatory, technological, economic and environmental aspects.
Description:
O mercado livre de energia, também conhecido por um modelo e negócio que permite
que empresas negociem a comprar de energia elétrica diretamente com geradoras,
deixando de lado a aquisição com uma distribuidora local. Esse tipo de negócio, ocorre
geralmente entre grandes empresas e grandes consumidores, recentemente, discute se a expansão desse modelo para o setor residencial, que representa uma grande
parcela do consumo de energia elétrica. Com o aumento da busca por alternativas
para reduzir custos com eletricidade, a viabilidade do mercado livre para
consumidores residenciais se torna relevante. Este estudo visa analisar a expansão
do mercado livre de energia para residências no Brasil, por meio de uma revisão
bibliográfica realizada em diversas bases de dados. A pesquisa busca entender as
oportunidades e desafios dessa implementação, considerando aspectos regulatórios,
tecnológicos, econômicos e ambientais.