Abstract:
Communication is one of the most used tools in organizations to improve the
organizational environment and consequently the productivity of employees, as it
helps in the management and relationship between managers and operational
employees, and also uses as a marketing tool and public knowledge strategy. thus
providing satisfactory results in the organization. This study aims to describe the
importance of marketing in hospital institutions. For analysis was used the case study
research method, applying a form referring to marketing in the hospital unit Vitória
Apart Hospital, prepared on the Google Forms platform, and disseminated in all
media and social networks of the researcher. Through this study concludes
Marketing is a strategic planning tool for any company, because in addition to placing
a product or service in the market, it is able to realize a brand and establish a faithful
relationship with the customer. The study showed that marketing is very important in
hospital follow-up because of the 170 respondents 96.3% who said they attended the
institution show interest in knowing the company's objectives and the quality of care
provided, but the impacts related to institutional growth do not may be directly
associated with marketing conducted by the institution, as 42.9% of Vitória Apart
Hospital (VAH) clients surveyed said they were not influenced by marketing when
choosing a hospital. However, few studies should be taken into account areas that
reflect the organizational management of a hospital unit and marketing.
Description:
A comunicação é uma das ferramentas mais utilizadas nas organizações para a
melhoria do ambiente organizacional e consequentemente da produtividade dos
colaboradores, pois auxilia na gestão e relacionamento entre administradores e
colaboradores operacionais, além disso utiliza como ferramenta de introdução no
mercado e estratégia de conhecimento do público proporcionando assim resultados
satisfatórios na organização. Este estudo tem como objetivo descrever a importância
do marketing nas instituições hospitalares. Para análise foi utilizado o método de
pesquisa estudo de caso ,com aplicação de um formulário referente ao marketing na
unidade hospitalar Vitória Apart Hospital , elaborado na plataforma Google Forms, e
divulgados em todas as mídias e redes sociais do pesquisador .Por meio deste
estudo conclui-se que o marketing é uma ferramenta do planejamento estratégico de
qualquer empresa , pois além de inserir um produto ou serviço no mercado ele é
capaz de concretizar uma marca e estabelecer um relacionamento fiel com o cliente.
O estudo demonstrou que o marketing possui grande importância no seguimento
hospitalar pois dos 170 entrevistados os 96,3% que afirmaram ter frequentado a
instituição demostram interesse em conhecer os objetivos da empresa e a
qualidade da assistência prestada , porém os impactos referentes ao crescimento
institucional não poderão ser associados diretamente ao marketing realizado pela
instituição , visto que 42,9% dos clientes do Vitória Apart Hospital (VAH)
pesquisados , afirmaram não sofrer influência do marketing durante a escolha de
uma unidade hospitalar .Todavia deve ser levado em consideração pouco estudos
na área que reflitam a gestão organizacional de uma unidade hospitalar e o
marketing.