Abstract:
This study verifies the importance of care and the need for therapeutic action in the
mental health of basic education teachers. And CBT – Cognitive Behavioral Theory
as na approach that uses tests and exercises with scientific proof in the treatment of
psychological disorders of various types, together with neuroscience, which is the
study of physiological processes and functionalitiies of the human brain in unison in
this research in order to discuss proposals that contribute to the mental healt of
education teachers. The research was developed through bibliograhic sttudies of
authors who have been is this discussion for a longer tie, such as: Tostes, Gasparini and Ferreira, and also descriptive research with teachers in order to know a little
more abouut the psychological problems that affect professionals in early childhood
education, elementar School 1, Elementary School 2 and High School in 5 of the 7
municipalities that make up the metropolitan region of Greater Vitória. The municipal
networks of the city of Vila Velha, Serra, Cariacica, Viana and Vitória in the State of
Espírito Santo, totaling 72 people in the period from 15th September to 15th October
2021. The pretext is the fundamental importance of the teacher in critical
development of prevention of the being in formation and the need to do something
relevant in the care and prevention of mental health of this mediador. It was found
that the school environment contains “triggers” that is, the day-to-day of the teacher
has a variety of stressful events capable of influencing his mental illnes.
Description:
O presente trabalho verifica a importância e a necessidade da atuação terapêutica
na saúde mental dos professores de educação básica. E traz a TCC -Teoria
Cognitiva Comportamental como abordagem que utiliza testes e exercícios com
comprovação científica no tratamento de transtornos psicológicos de vários tipos
juntamente com a neurociências que é o estudo dos processos e funcionalidades
fisiológicas do cérebro humano em uníssono nessa pesquisa a fim de discutir
propostas que venham contribuir para a saúde mental dos professores de educação.
A pesquisa foi desenvolvida por meio de estudos bibliográficos de autores que já
estão nessa discussão a mais tempo como: Tostes, Gasparini e Ferreira e ainda
pesquisa de cunho descritiva com professores a fim de saber um pouco mais sobre
os problemas psíquicos que acometem profissionais da Educação infantil, Ensino
Fundamental 1, Fundamental 2 e Ensino Médio de 5 dos 7 municípios que compõem
a região metropolitana da Grande Vitória. As redes municipais da cidade de Vila
Velha, Serra, Cariacica, Viana e Vitória no Estado do Espírito Santo totalizando 72
pessoas no período de 15 de Setembro a 15 de Outubro do ano de 2021. O pretexto
é a fundamental importância do professor no desenvolvimento crítico do ser em
formação e a necessidade de se fazer algo de relevante no cuidado e prevenção da
saúde mental desse mediador. Verificou-se que o ambiente escolar contém “gatilhos”
ou “disparadores” ou seja, no dia-a-dia do professor há uma variedade de eventos
estressores capazes de influenciar no seu adoecimento psíquico.