Abstract:
This article used aspects of C. Jung's theory on the concepts of the
collective unconscious and the archetypes of the hero, shadow and self, related to
elements present in the hero's journey in the story of the anime Naruto, as a
concentration area. Did you try to answer the problem of the possible influences of
the characters Naruto, Sasuke and Sakura from the anime Naruto in the processes
of personality development in teenagers? This work aimed to critically analyze the
characteristics of the characters from Naruto Uzumaki, Sasuke Uchiha and Sakura
Haruno from the anime Naruto, based on aspects of C. Jung's theories and aspects
of J. Campbell's theory, in order to correlate such analysis with the possibilities to
influence the development of adolescents. This article had as methodology the
bibliographical research, which used the chronological clipping of episodes 141 to
278, in this case, episodes 13 of season 6 to episode 22 of season 11 of Naruto, in
order to delimit the content to be analyzed and encompass Sakura character
development. Emphasizing the importance of future empirical research that seeks to
analyze the dialogue and behavior of adolescents, as well as the process of symbolic
mediation, in the construction of meanings and in the individual's interaction with the
social environment.
Description:
Este artigo utilizou-se como área de concentração aspectos da teoria de
C. Jung sobre os conceitos do inconsciente coletivo e dos arquétipos do herói, da
sombra e do self, relacionados com elementos presentes na jornada do herói na
história do anime Naruto. Buscou responder a problemática quais as possíveis
influências dos personagens Naruto, Sasuke e Sakura do anime Naruto nos
processos de desenvolvimento da personalidade em adolescentes? Este trabalho
teve como objetivo analisar de forma crítica as características dos personagens do
Naruto Uzumaki, Sasuke Uchiha e Sakura Haruno do anime Naruto, utilizando com
base aspectos das teorias de C. Jung e aspectos da teoria J. Campbell visando
correlacionando tal análise com as possibilidades de influenciar no desenvolvimento
dos adolescentes. Este artigo teve como metodologia a pesquisa bibliográfica, que
para tal utilizou o recorte cronológico dos episódios 141 a 278, no caso, os episódios
13 da 6 temporada ao episódio 22 da 11 temporada do Naruto, de forma a delimitar
o conteúdo a ser analisado e englobando o desenvolvimento da personagem
Sakura. Ressaltando a importância de futuras pesquisas empíricas que busquem
analisar o diálogo e o comportamento dos adolescentes bem como o processo da
mediação simbólica, na construção dos significados e na interação do indivíduo com
o meio social.