Abstract:
Clinical Psychology is full of tools and techniques that vary according to
each psychological approach. Although Bibliotherapy can be described as an enriching
instrument to the therapeutic setting, this term is still little known among the various
psychological approaches. This resource brings alternatives to the performance of
psychologist in face of the patient’s demand. Bibliographic text may promote catharsis,
thus bringing contact between the patient and his feelings and emotions. Considering
the central place of words in the formation and the professional performance in
psychology, this research aims to investigate how the using of literary texts can help
the clinical process in Clinical Psychology. To achieve the proposed objective, a survey
was carried out composed by 4 sociodemographic identification questions, 13
objective and 4 discursive questions about the knowledge of bibliotherapy and its use
in the therapeutic setting. The survey was available through google forms, obtaining
20 participants. It can be said, from the collected data, that the reading is very used in
therapeutic setting, but it doesn’t happen in a sistematic manner. The mediation of
reading literary texts between psychologist and patient allows broadening
perspectives, allowing the patient to identify and assess his emotions, develop his self
knowledge and reduce anxiety, but this process needs to be carefully outlined, one
case at a time.
Description:
A Psicologia Clínica é repleta de ferramentas e técnicas que variam de
acordo com cada abordagem psicológica. Embora a Biblioterapia possa ser descrita
como uma ferramenta enriquecedora para o contexto terapêutico, esse termo ainda é
pouco conhecido entre as diversas abordagens psicológicas. Este recurso traz
alternativas para a atuação do psicólogo frente à demanda do paciente. O texto
biblioterapêutico pode promover a catarse trazendo, assim, o contato do paciente com
seus diversos sentimentos e emoções. Considerando o lugar central da palavra na
formação e na atuação profissional em Psicologia, a presente pesquisa busca
investigar como a utilização de textos literários pode auxiliar no contexto da Psicologia
Clínica. Para alcançar o objetivo proposto, utilizou-se um survey composto por 4
questões de identificação sociodemográfica, 13 questões objetivas e outras 4
discursivas sobre o conhecimento da Biblioterapia e sua utilização no contexto
terapêutico. O formulário foi disponibilizado através da ferramenta Google Forms,
resultando em 20 respondentes. Pode-se afirmar, a partir dos dados coletados, que a
leitura é bastante utilizada no contexto terapêutico, mas isso não ocorre de maneira
sistematizada. A mediação da leitura de textos literários entre psicólogo e paciente
permite a ampliação de perspectivas na qual o paciente pode identificar e avaliar suas
emoções, desenvolver seu autoconhecimento e diminuir a ansiedade, mas esse
processo precisa ser delineado cuidadosamente caso a caso.