Abstract:
School is the second place where children spend most of their time, second only to their
homes, and where they initiate social relationships. That said, it is an environment that
should be rich in positive stimuli, favoring child development in a satisfactory way. In
addition, it must provide for the inclusion of students with disabilities and/or learning
disabilities, in the case of pedagogical practices; and accessibility, regarding the physical
environment. In this scenario, this research aims to present a theoretical basis on the
relationship between architecture and the human brain and how it helps in the learning
process of children and their insertion in society. For the execution of this work, a qualitative
research was carried out and theoretical foundations were obtained in order to corroborate
the project proposal of a kindergarten school with applications of neuroarchitecture and to
promote inclusion in the city of João Monlevade, Minas Gerais.
Description:
A escola é o segundo local onde as crianças passam a maior parte do tempo, abaixo apenas
de suas casas, e iniciam relações sociais. Posto isso, é um ambiente que deve ser rico em
estímulos positivos, favorecendo o desenvolvimento infantil de maneira satisfatória. Além
disso, deve propiciar a inclusão dos alunos com deficiência e/ou transtorno de
aprendizagem, tratando de práticas pedagógicas; a acessibilidade, do ambiente físico.
Nesse cenário, essa pesquisa visa apresentar embasamentos teóricos sobre a relação da
arquitetura com o cérebro humano e de que forma ela auxilia no processo de aprendizagem
das crianças e na inserção delas na sociedade. Para a execução do trabalho, foi realizada
uma pesquisa qualitativa e a obtenção de fundamentos teóricos com o intuito de corroborar
a proposta de projeto de uma escola de ensino infantil com aplicações da neuroarquitetura e
que promova a inclusão na cidade de João Monlevade, Minas Gerais.