Abstract:
Nowadays, more and more as companies need Information Technology (IT) to
plan and execute their actions. For development companies, this dependency is
even greater, as they need to correctly manage IT services, both internally and
with customers and users. One of the means for the correct application of
management is through the adoption of good practices from the Information
Technology Infrastructure Library (ITIL), which is a library of practices for internal
processes in the IT area. This study aims to promote quality in the software
development services offered by the IT sector of the company Kapsula, a
company of the KPG group, through the implementation of ITIL model processes.
It is an applied research in which the processes of the ITIL library were pointed
out that can be avoided to improve the function of the IT sector at Kapsula. Data
collection was done based on the current scenario of the company through a
questionnaire applied to employees who deal directly with the project. It was
concluded that most of the interviewees studied the performance of the IT sector
after the implementation of ITIL.
Description:
Nos tempos atuais, cada vez mais as empresas precisam da Tecnologia de
Informação (TI) para planejar e executar suas ações. Para as empresas de
desenvolvimento essa dependência é ainda maior, pois precisam fazer
corretamente o gerenciamento de serviços de TI, tanto internamente quanto dos
clientes e usuários. Um dos meios para a aplicação correta do gerenciamento é
através da adoção de boas práticas da Information Technology Infrastructure
Library (ITIL), que é uma biblioteca de práticas para processos internos da área
de TI. Este estudo tem como objetivo promover a qualidade nos serviços de
desenvolvimento de software oferecidos pelo setor de TI da empresa Kapsula
uma empresa do grupo KPG, através da implantação de processos do modelo
ITIL. Trata-se de uma pesquisa aplicada em que foram apontados os processos
da biblioteca ITIL que possam ser executados para melhorar a função do setor
de TI na Kapsula. A coleta de dados foi feita baseada no cenário atual da
empresa através de um questionário aplicado aos funcionários que lidam
diretamente com o projeto. Concluiu-se que a maior parte dos entrevistados
encontram-se satisfeitos com o desempenho do setor de TI após a
implementação da ITIL.