Abstract:
The present work seeks to emphasize the importance of programming in education,
mainly related to Information Technology courses, such as Computer Science, where
the need to approach new themes is reinforced, mainly related to technological
advances that occur on a large scale. , and who work in the labor market, especially
in the great demand for professionals, which is often not accompanied by academic
training in undergraduate courses. Thus, the aim is to contribute to the teaching /
learning of such a discipline, as it can especially support the familiarization of such
students with new technologies. In addition, the objective is to highlight the
development of games acting to aid in the teaching of programming, in addition to
acting as a motivating factor for students in such courses, which are characterized by
having a high dropout and/or failure rate, especially in early periods, thus exposing difficulties related to logical reasoning and mathematical issues provided by
programming. Therefore, through this, we seek to evaluate the development of
games in the midst of teaching programming, and obtain positive results in reducing
the difficulties linked to the first semesters of courses such as Computer Science, in
addition to acting as a motivating factor for academics.
Description:
O presente trabalho busca enfatizar a importância da programação em meio a
educação, principalmente relacionada a cursos de Tecnologia da Informação, como
Ciência da Computação, onde é reforçada a necessidade da abordagem de novas
temáticas, principalmente relacionadas aos avanços tecnológicos que vêm
ocorrendo em grande escala, e que atuam no mercado de trabalho, sobretudo na
grande demanda por profissionais qualificados, o que muita das vezes não é
acompanhado pela formação acadêmica em cursos de graduação. Sendo assim
visa-se contribuir com o ensino/aprendizagem de tal disciplina, visto que, a mesma
pode amparar especialmente a familiarização de tais alunos com as novas
tecnologias. Além disso, tem-se objetivo destacar o desenvolvimento de jogos
atuando no auxílio ao ensino da programação, ademais agir como fator motivador a
alunos de tais cursos, os quais são caracterizados por apresentarem alta taxa de
evasão e/ou reprovação, principalmente em períodos iniciais, expondo assim
dificuldades relacionadas ao raciocínio lógico e questões matemáticas
proporcionadas pela programação. Portanto, por meio deste, busca-se avaliar o
desenvolvimento de jogos em meio ao ensino da programação, e obter resultados
positivos na diminuição das dificuldades atreladas aos primeiros semestres de
cursos como Ciência da Computação, além de atuar como fator motivador aos
acadêmicos.