Abstract:
The objective of this work presented is to identify the main challenges and possibilities
of the contemporary teaching praxis, from the perspective of the Hybrid Teaching proposal. This research is exploratory, with a field and bibliographic research. The field
research was realized in a private school with teachers who work in Elementary and
High School and the bibliographical research considered the works of the following
authors: Lilian Bacich; Adolfo Tanzi Neto; Fernando de Melo Trevisani; José Moran;
Jonathan Bergmann and Aaron Sams. The data analysis is presented in a qualitative
way and a questionnaire via Google Forms for teachers in the Final Years of
Elementary and High School was used for gathering of data. The research allowed us
to analyze how schools have adapted to the new model of Hybrid Teaching, as well as
to identify the integration of technologies to the pedagogical practice in the daily lives
of teachers, despite the difficulties in operationalizing the different digital tools.
Description:
O objetivo do presente trabalho é identificar os principais desafios e possibilidades da
práxis docente na contemporaneidade, sob a perspectiva da proposta do Ensino
Híbrido. Trata-se de uma pesquisa de caráter exploratória, com pesquisa de campo e
bibliográfica. A pesquisa de campo foi realizada em uma escola privada com
professores que atuam no Ensino Fundamental e Médio e a pesquisa bibliográfica
considerou as obras dos seguintes autores: Lilian Bacich; Adolfo Tanzi Neto;
Fernando de Melo Trevisani; José Moran; Jonathan Bergmann e Aaron Sams. A
análise dos dados se apresenta de forma qualitativa e foi utilizado para coleta de
dados, um questionário via Google Forms para professores dos Anos Finais do Ensino
Fundamental e Ensino Médio. A pesquisa nos permitiu analisar como as escolas têm
se adaptado ao novo modelo de Ensino Híbrido, assim como identificar a integração
das tecnologias à prática pedagógica no cotidiano dos professores, embora se registre
as dificuldades em operacionalizar as diferentes ferramentas digitais.