Abstract:
This work aims to understand the formation of readers within the literacy process in
the school environment. This is a qualitative bibliographic research that dialogues
with questions about literacy, teaching activities and official documents that guide the
formation of these readers throughout the literacy process. Thus, it understands that
the formation of readers occurs throughout the process of teaching and learning in
different areas of knowledge, and especially in the acquisition and appropriation of
reading and writing, inserting the student in the literate world, which goes beyond
decoding codes. In this research, the Common National Curriculum Base is analyzed
as a guiding document on knowledge and skills that are related to the formation of
readers. As a basis for dialogue and theoretical foundation, we present authors such
as Mortatti (2000,2010), Soares (2003, 2004), Gontijo (2008). We finished the work
by identifying the importance of reinterpreting reading practices in the training of
student-readers.
Description:
Este trabalho se propõe a compreender a formação de leitores dentro do processo
de alfabetização no âmbito escolar. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de cunho
bibliográfico que dialoga com questões sobre a alfabetização, atuação docente e os
documentos oficiais que orientam a formação desses leitores ao longo do processo
de alfabetização. Desse modo, compreende que a formação de leitores ocorre em
todo o processo de ensino e aprendizagem nas diversas áreas do conhecimento, e
principalmente na aquisição e apropriação da leitura e escrita, inserindo o aluno no
mundo letrado, que vai além de decodificar códigos. Nesta pesquisa, a Base
Nacional Comum Curricular é analisada como um documento orientador sobre os
conhecimentos e as habilidades que estão relacionadas a formação de leitores.
Como base para o diálogo e fundamentação teórica apresentamos autores como
Mortatti (2000,2010), Soares (2003, 2004), Gontijo (2008). Finalizamos o trabalho
identificando a importância da ressignificação das práticas de leitura na formação de
alunos-leitores.