Abstract:
This work presents the Full Time School, a teaching modality idealized by thinkers who in their period
of work fought for improvements in education and for the quality of teaching and the presence of
everyone at the school. And over time, the current teachers present a new model in which the student
spends a longer time at school, around nine and a half hours, aimed at being the protagonist of their
story. Given the context, the following question arises: what are the main characteristics and
implications of the proposal for a full-time school in the public and private spheres? Thus, we sought to
show some aspects of the history of integral education in Brazil, understand the functioning of full-time
schools in the private and public system through two pedagogical projects and investigate the
perception of the teaching staff involved in this project. The research is based on the pedagogical
proposals of two full-time schools, one public and the other private, on documents from the Ministry of
Education and researchers and theorists such as Freire (2002), Cavaliere (2007), Gonçalves (2006)
and Moll (2011) . In order to know and understand this form of teaching offer, we sought to carry out a
documentary research on Brazilian legislation and on two pedagogical proposals for schools that offer
full-time education. To expand the analysis of the characteristics and implications of the proposal of
the full-time school in the public and private sphere, we sought to promote a consultation between
professionals who work in this type of offer, in both sectors (public and private) with direct questions
about their perception about the daily life of what is foreseen in official documents. From what was
reflected in this study, about the characteristics of two models of offers of the Full Time School, which
target different audiences, we cannot lose sight of the need to think about a flexible project, which
rethinks the functions of the school institution in Brazilian society, whether public or private.
Description:
O presente trabalho apresenta a Escola de Tempo Integral, modalidade de ensino idealizada por
pensadores que em seu período de atuação lutaram por melhorias na educação e pela qualidade no
ensino e a presença de todos na escola. E ao longo do tempo os atuais mestres apresentam um novo
modelo em que o educando permanece um tempo maior na escola,em torno de nove horas e meia,
direcionado a ser o protagonista da sua história. Diante do contexto, tece-se a seguinte questão:
quais são as características principais e implicações da proposta da escola de tempo integral no
âmbito público e privado? Desta forma, buscou-se mostrar alguns aspectos da história da educação
integral no Brasil, compreender o funcionamento da escola de tempo integral no sistema privado e
público por meio de dois projetos pedagógicos e investigar a percepção do corpo docente envolvido
neste projeto. A pesquisa se fundamenta nas propostas pedagógicas de duas escolas de tempo
integral, uma pública e outra privada, nos documentos do Ministério da Educação e pesquisadores e
teóricos como Freire (2002), Cavaliere (2007), Gonçalves (2006) e Moll (2011). No intuito de conhecer
e compreender esta forma de oferta do ensino, buscou-se realizar uma pesquisa documental na
legislação brasileira e em duas propostas pedagógicas de escolas que ofertam a educação na
modalidade tempo integral. Para ampliar a análise das características e implicações da proposta da
escola de tempo integral no âmbito público e privado, buscou-se promover uma consulta entre
profissionais que atuam nesta modalidade de oferta, nos dois setores (público e privado) com
perguntas diretas acerca de sua percepção sobre o cotidiano do que está previsto nos documentos
oficiais. A partir do que foi refletido por este estudo, acerca das características de dois modelos de
ofertas da Escola de Tempo Integral, que visam públicos diferenciados, não podemos perder de vista
a necessidade de pensar num projeto flexível, que repense as funções da instituição escolar na
sociedade brasileira, sejam elas públicas ou privadas.