Abstract:
Affection is an indispensable condition of man's relationship with the world, with
others and with himself, especially in the school environment. From this
consideration, the following question is asked: To what extent does the establishment
of an affective relationship, articulating positive feelings between teacher and
student, contribute to the development of the process of teaching and learning of
children in early childhood education? Therefore, it seeks to know the affective
relationships between teachers (educators) and children with their contributions to
the development of the teaching and learning process. The work is based on the
studies of Wallon (1968), Vygotsky (2003) and Piaget (1983), through qualitative
research, from observations and interviews. After data analysis, it is concluded that
affectivity is one of the main characteristics of early childhood education. Children
experience their activities, games, conversation wheel and others, stimulating
autonomy, independence, socialization, social interaction, language, cooperation and
solidarity among students, facilitating the teaching and learning process. Its insertion
in the world in a positive way, because thus the child trusts more in itself and its
potential.
Description:
O afeto é uma condição indispensável do relacionamento do homem com o mundo,
com os outros e consigo mesmo, principalmente no ambiente escolar. A partir dessa
consideração, faz-se a seguinte pergunta: até que ponto o estabelecimento de um
relacionamento afetivo, articulando sentimentos positivos, entre professor e aluno,
contribui para o desenvolvimento do processo de ensino e aprendizagem de
crianças na educação infantil? Para tanto, busca conhecer as relações afetivas entre
professores (educadores) e crianças com suas contribuições para o
desenvolvimento do processo de ensino e aprendizagem. O trabalho baseia-se nos
estudos de Wallon (1968), Vygotsky (2003) e Piaget (1983), através de pesquisa
qualitativa, a partir de observações e entrevistas. Após análise dos dados, conclui-se
que a afetividade é uma das principais características da Educação Infantil. As
crianças vivenciam suas atividades, brincadeiras, roda de conversa e outras,
estimulando autonomia, independência, socialização, interação social, linguagem,
cooperação e solidariedade entre os alunos, facilitando o processo de ensino e
aprendizagem. Sua inserção no mundo de maneira positiva, pois assim a criança
confia mais em si mesma e em seu potencial.