Abstract:
The present work aims to present, through a study, the inclusion through the literacy
of deaf children in their mother tongue, Brazilian sign language (LIBRAS) in the hearing
community, its historicity over the decades, legal perspectives ensuring the rights and
duties of the disabled hearing, teaching learning process in their mother tongue with
great relevance, and approaching the literacy process in LIBRAS over time, which was
essential for advances in the education of the deaf and its achievements, given to
descriptive and exploratory research through questionnaires and observations in a
public elementary education institution with the aim of inserting the deaf child into the
world of hearing through their language of origin.
Description:
O presente trabalho tem como objetivo apresentar por meio de estudo a inclusão
mediante a alfabetização da criança surda em sua língua maternal, língua brasileira
de sinais na comunidade ouvinte, sua historicidade ao decorrer das décadas,
perspectivas legais assegurando direito e deveres dos deficientes auditivos, processo
de ensino aprendizagem em sua língua maternal com suma relevância, e abordagem
do processo de alfabetização na LIBRAS durante o decorrer do tempo que foi
essencial para os avanços na educação do surdo e suas conquistas, isto dado a
pesquisas descritivas e exploratório por meio de questionários e observações em uma
instituição pública de ensino fundamental com o intuito da inserção da criança surda
no mundo dos ouvintes por meio de sua língua de origem.