Abstract:
This work proposes to identify an ideal model of school management, based on the
new needs of the environment which needs updating. For this, the existing models and
styles of school management and their characteristics were verified. The study carried
out allows the identification of the particularities of each school management model
based on the contribution of three chosen authors, namely: José Carlos Libâneo,
Heloísa Lück and Vitor Henrique Paro, in addition to briefly addressing the concept of
School Management and Management, historical context and the School organization. This is a bibliographical research where texts from the period 2001 to 2021 were
raised, carried out around the mentioned authors. Through the study carried out, it is
concluded that the management must take into account the demands of the institution,
in addition to suggesting new studies to update the subject in light of the demands
caused by the pandemic.
Description:
Este trabalho tem como proposta identificar um modelo ideal de gestão escolar, a
partir das novas necessidades do meio o qual necessita de atualização, para isso
foram verificados os modelos e estilos de gestão escolar existentes e suas
características. O estudo realizado permite a identificação das particularidades de
cada modelo de gestão escolar a partir da contribuição de três autores escolhidos,
são eles: José Carlos Libâneo, Heloísa Lück e Vitor Henrique Paro, além de abordar
de forma sucinta o conceito Gestão e Gestão Escolar, contexto histórico e a
organização Escolar. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica onde foram levantados
textos do período de 2001 a 2021 realizada em torno dos citados autores. Por meio
do estudo realizado conclui-se que, a gestão deve levar em consideração as
demandas da instituição, além de sugerir novos estudos para atualização sobre o
tema diante das exigências causadas pela pandemia.